Facade Goes Fashion: Tuomiokirkko, kupolipipo ja päätykolmiohuivi

Helsingin tuomiokirkoksi tekeytyminen ei onnistunut ihan noin vain. Rakennuksen yksityiskohtien koristeaiheet olisivat saattaneet tarjota tarttumapintaa, mutta halusin pysyä yleisvaikutelmassa. Tuomiokirkkoa katsotaan yleensä melko kaukaa, ja se erottuu valkoisena Helsingin siluettia hallitsevana hahmona kupoleineen. Carl Ludvig Engelin suunnittelema kirkko vihittiin käyttöön vuonna 1852 ja se on tyyliltään uusklassinen.

Siis valkoista päälle ja vain selvimmin erottuvia yksityiskohtia etsimään. Patsaat! Kirkon katolla on kahtatoista apostolia esittävät patsaat. Tässä oli joustettava, sillä sopivankokoisia ja -värisiä ihmishahmoisia patsaita oli yllättävän vaikea löytää. Huuto-netistä löytyi eurolla kaksi pikkuruista Neitsyt Mariaa, jotka käyvät teemaan.

Koko asun lähtökohtana oli vihertyneen kuparikaton värinen pipo, jossa neuloskuviokin on juuri oikeanlainen. Kiinnitin päähineeseen tähden muotoisia koristeita pienempien kupolien mallin mukaan. Uusklassisen tyylin peruselementti on pylväiden yläpuolinen päätykolmio, jota esittää asussani kolmiohuivi. Pipo on äidin neuloma, kuten myös poncho ja sen alta pilkottava neuletakki.  Syksyllä, kun lämpötila on vielä selvästi plussan puolella, voi neuleita hyvin käyttää päällysvaatteina.

Dome Roof and Pediment – The Helsinki Cathedral

Turning into the Helsinki Cathedral took me some time. The key of the outfit is the green ’dome roof beanie’, on which I added some stars. The cathedral is often seen from distance, so the main impression is the white facade. So I collected all the white clothes I had and added some details, like the small Virgin Mary statues and a triangle scarf to remind of the pediments. The neoclassical cathedral was completed in 1852 and it was designed by Carl Ludvig Engel.



Valkoisen kirkon sisäpuolelta löytyy metallinhohtoa. Asuuni kimallusta tuovat pronssikorut. Korvakorut ovat Jorma Laineen suunnittelemat Chic-klipsikorvakorut. Jorma Laine suunnitteli 1960-70 -luvuilla hyvin moderneja koruja Turun Hopealle. Tässä mallissa moderni yhdistyy mielestäni hienosti perinteeseen. Myös sormus on Jorma Laineen suunnittelema. Riipus on Kalevala Korun Halikon kääty -sarjaa.

 

Valkoiset farkut sopivat pylväiksi, joka tässä tapauksessa on sileä pinnaltaan. Pylväs on tyyliltään korinttilainen; sen yläosassa on akantinlehväkoriste. Pylvään attikalaista baasia eli alaosaa esittää makkaralle aseteltu sukka. Olisi ollut hienoa käyttää graniitin sävyisiä kenkiä, mutta sellaisia en sentään omista. Kotimaiset Janita-kengät kelpaavat kokonaisuuteen.

 

Attic base

Attikalainen baasi | Attic base

 


  • Facade Goes Fashion -teema  etsii ja löytää yhtymäkohtia arkkitehtuurin ja muodin välillä. Joskus sulaudun julkisivuun itse. Myös muunlaiset sulautumiset ovat mahdollisia. Postaukset löydät omasta kategoriastaan. Facade Goes Fashion on myös itsenäinen blogi osoitteessa  www.facadegoesfashion.blogspot.com.

Kuvat: Päivi Leinonen, jos muuta ei mainita | Photos: Päivi Leinonen, if not mentioned

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s